Zonder natuurlijke hulpbronnen maakt de regering van Uruguay zich zorgen over de afhankelijkheid van het land van geïmporteerde fossiele brandstoffen. Als gevolg daarvan probeert het land het aandeel van binnenlandse hulpbronnen te vergroten, waarvan biomassa en windenergie het meest haalbaar zijn, en om maatregelen voor energie-efficiëntie voor eindgebruik te nemen om de energiezekerheid te vergroten. Daarnaast wil de regering de beoogde groei van de binnenlandse energiesector gebruiken om haar andere doelstellingen te bevorderen, namelijk het vergroten van de economische groei en het creëren van werkgelegenheid. (Uittreksel uit documenten van de Wereldbank, CASE STUDY 11: URUGUAY – WINDENERGIEPROGRAMMA)
"Tegen de middag waren de zonnestralen echter extreem verzengend en toen de avond viel, streepte een wolkenstrook de zuidwestelijke horizon - een duidelijk teken van een verandering in het weer. De Patagoniër wees het aan de geograaf, die antwoordde:
'Ja, dat weet ik;' en zich tot zijn metgezellen wendend, voegde hij eraan toe: 'Kijk, er komt een verandering in het weer! We gaan PAMPERO proeven.' En hij legde verder uit dat deze PAMPERO een extreem droge wind is die uit het zuidwesten waait. [...] De PAMPERO brengt over het algemeen een storm met zich mee die drie dagen duurt, en kan altijd worden voorspeld door de daling van het kwik, 'zei hij. 'Maar wanneer de barometer daarentegen stijgt, wat nu het geval is, hoeven we alleen maar een paar heftige windstoten te verwachten. Dus u kunt uw geest geruststellen, mijn goede vriend; tegen zonsopgang zal de lucht weer helemaal helder zijn.' ( Jules Verne, 1868: Op zoek naar de schipbreukelingen. HOOFDSTUK XVI: HET NIEUWS VAN DE VERLOREN KAPITEIN. )
Pampero is een handmanagement-, kaartgestuurd actie-selectiespel. Elke speler heeft een startset van acht kaarten om op zijn eigen tableau te spelen, dat twee rijen met vakjes bevat om acties op de verschillende sectoren van het bord te activeren. Elke beurt heb je de mogelijkheid om een kaart op de meest linkse lege plek van een rij te spelen of om alle kaarten van je tableau te halen. Na drie acties vindt er een speciale fase plaats — consolidatie, waarin je de meest rechtse kaart uit een willekeurige rij haalt, batterijen genereert uit opgeslagen energie, inkomsten verzamelt en de speltimer vooruitzet. De speler met het meeste geld aan het einde van het spel wint.