In het verre noorden, in het land van donkere dagen en witte nachten, stroomt de rivier Mezen.
Mezen is een puzzelspel waarin spelers strijden om een reeks scoredoelen te behalen door tegels van hun 5×5 bord te verwijderen, ze om te draaien, de tegels erboven naar beneden te schuiven en vervolgens de nieuw omgedraaide tegels van bovenaf toe te voegen. De prachtige Siberische kunst maakt Mezen's aanwezigheid op tafel absoluut verbluffend.
Mezen is een spel van patroonherkenning waarbij het scoredoel elke ronde verandert. Elke speler krijgt een 5×5 raster met dierentegels, wit aan de ene kant en zwart aan de andere kant.
Elke ronde selecteert de actieve speler een van de dieren op de tegels en ALLE spelers kiezen een groep van een of meer tegels met dat dier om van hun raster te verwijderen en om te draaien. Vervolgens schuiven ze de tegels boven de open ruimtes naar beneden en plaatsen ze de nieuw omgedraaide tegels terug in de open ruimtes bovenaan. Vervolgens scoort iedereen het scoredoel van de huidige ronde.
Nu gaat het Active Player Reindeer met de klok mee naar de volgende speler en wordt het scoringsdoel van de volgende ronde onthuld (de volgende twee rondes van scoringsdoelen worden altijd getoond).
Nadat het doel van de 5e ronde is gescoord, krijgen spelers één punt per zwarte tegel die op hun bord staat. Nadat het doel van de 10e (laatste) ronde is gescoord, krijgen spelers één punt per witte tegel.
De speler met de hoogste score wint!