Ticket to Ride Kaartenverzameling: Volume 4 - Nederland bevat een nieuw spelbord met nieuwe regels voor gebruik met Ticket to Ride of Ticket to Ride: Europe, waarbij spelers nu treinlijnen in Nederland creëren.
De basis van de Ticket to Ride gameplay blijft hetzelfde als altijd - spelers verzamelen treinkaarten om routes te claimen tussen stedenparen met het uiteindelijke doel om de kaartjes te voltooien die ze in hun hand hebben - maar Ticket to Ride: Nederland verdraait deze gameplay op twee manieren. Ten eerste is bijna elke route op het speelbord een dubbele route, met twee sporen die steden met elkaar verbinden. Beide routes zijn in het spel, ongeacht het aantal spelers.
Ten tweede heeft elke route - dubbel of enkel - een tol die een speler moet betalen als hij op die route bouwt. Op een enkele route of het eerste spoor van een dubbele route betaalt de speler deze tol - die 1-4 munten kost - aan de bank; op het tweede spoor van een dubbele route betaalt de speler deze tol aan de speler die het eerste spoor heeft gebouwd. Spelers beginnen het spel met 30 munten en als je een tol niet kunt betalen, moet je een leningskaart nemen om het bedrag te dekken, waarbij elke lening je aan het einde van het spel 5 punten kost.
Behalve dat munten je helpen om leningen te vermijden, zijn ze ook belangrijk omdat spelers aan het einde van het spel een bonus krijgen op basis van het aantal munten dat ze hebben ten opzichte van alle anderen. In een spel met vijf spelers krijgt de speler met de meeste munten bijvoorbeeld een bonus van 55 punten; de speler op de tweede plaats krijgt 35 punten en de andere spelers 20, 10 en 0 punten. Als je een lening hebt afgesloten, kom je echter niet in aanmerking voor deze bonuspunten, dus spelers worden gestimuleerd om vroeg en vaak te bouwen.
Deze muntbonussen worden in evenwicht gehouden door de vele bestemmingskaartjes met grote puntenwaarden: zes daarvan zijn 29+ punten waard, terwijl nog eens zeventien 17-26 punten waard zijn.